Haaggesprekken: informeren naar welzijn van bewoners

Stad Genk en Stebo

In Genk is Stebo op initiatief van het stadsbestuur begonnen met ‘haaggesprekken’. De stad Genk neemt dit initiatief om een vinger aan de pols te houden bij de meest kwetsbare gezinnen in de samenleving. Voor de concrete uitwerking doen ze onder andere beroep op partners zoals Stebo. “We werken al langer goed samen met de stad en dit initiatief is een kolfje naar onze hand” zegt coördinator buurtopbouwwerk Jan Smits van Stebo.

buurt_haaggesprek_052020

Buurtopbouwwerk

Hoewel het hele opzet een initiatief door de stad is georganiseerd, sluit het bijzonder goed aan bij het buurtopbouwwerk dat Stebo al in de Genkse wijken Winterslag, Zwartberg en Sledderlo verricht. Jan Smits: “We hebben hiervoor collega’s ingeschakeld van onze afdeling energie die in tijdelijke werkloosheid zaten. Zij zijn goed vertrouwd met dit soort werk. Dit soort werk zit in het DNA van onze organisatie ingebakken. Stebo is ontstaan uit opbouwwerk en we zijn dan ook heel erg vertrouwd met de bewoners van de wijken en hun noden”.

Meer info:

Jan Smits, coördinator afdeling buurtopbouwwerk Stebo

jan.smits@stebo.be

089/32 95 30

 

 

'Hoe gaat het?'

Drie medewerkers van Stebo gaan in Genk van deur tot deur en bellen aan met de vraag Hoe gaat het? “Een simpele vraag, maar het antwoord erop kan veel informatie bevatten. Onze mensen zijn getraind op het lezen tussen de regels en lichaamshouding en –taal. Heel wat bewoners zijn blij dat ze eens iemand zien en hun hart kunnen luchten”. De twee medewerkers houden rekening met alle veiligheidsvoorschriften, dragen mondmaskers en houden afstand. Daarom dat de gesprekken ook altijd buiten plaatsvinden ‘over de haag’.

Netwerk

Toch zijn de gesprekjes niet zo vrijblijvend als ze lijken. “Het is niet enkel small talk over het weer. Onze medewerkers detecteren toch snel wat noden en vragen zijn. Vaak terugkomende thema’s zijn: een moeilijke mobiliteit, ongerustheid over de situatie, nood naar informatie over mondmaskers….Er zijn veel vragen. Onze medewerkers proberen die eerste nood aan info zo goed mogelijk te beantwoorden. Ze laten ook altijd een folder van de stad Genk achter met daarop heel concrete informatie over acties als Genk Helpt, telefoonnummers,… Daarnaast lichten ze ook altijd de wijkmanagers in wanneer ze grotere problemen vaststellen of vermoeden. Dan treedt het ruimere netwerk in actie en zorgt voor oplossingen indien nodig”.

Discipline

Niels Detiège van Stebo nam een aantal haaggesprekken voor zijn rekening. “Ik was verrast door de discipline van de mensen. Ze hielden zich allemaal heel goed aan de afstandsregels en waren bijzonder verrast dat de stad aan hen dacht. Er waren vooral veel vragen over hoe we stilaan uit deze lockdown geraken en hoe het leven er dan zal uitzien”.

Stebo vzw

Windekestraat 1, 3600 Genk

089 32 95 30

Stebo vzw
Windekestraat 1, 3600 Genk

Tel: 089 32 95 30
info@stebo.be