MENTOR OPLEIDING

Waarom deze opleiding?

U onthaalt geregeld stagiairs op uw werkvloer? In het kader van duaal leren bent u wettelijk verplicht een mentor aan te stellen? U wilt de stages maximaal laten renderen voor de stagiair én voor u als werkgever?

Een goede opvang en begeleiding vanaf het eerste uur maakt het verschil. Voor de starter én ook voor zijn collega’s die al helemaal ingeburgerd zijn. Met een goed opgeleide mentor krijgt u sneller een ingewerkte medewerker, die zich helemaal geeft voor de job. Of het nu een stagiair is, een leerling of een andere starter.

Doelgroep

Elke werknemer of leidinggevende die de rol van mentor, peter of meter zal opnemen in zijn team of in zijn bedrijf.

Deze opleiding is erkend in het kader van de doelgroepvermindering voor mentoren : klik hier voor meer informatie.

Aantal dagen

1 dag (8u). Deze basisopleiding is onderdeel van een modulair pakket. De verschillende modules zijn los van elkaar te volgen.

  1. De basisopleiding van een dag (8 uur)
  2. Praktijkmodule van een halve dag (3.5 uur) – staat open voor iedereen die de basisopleiding volgde (link)
  3. Diversiteitsmodule van een halve dag (3.5 uur) – in ontwikkeling

Geplande groepen

Geen.

Kostprijs

U betaalt 250€ per persoon.
Opteert u voor een inhouse-formule dan komen daar verplaatsingsonkosten voor de lesgever bij (à 0.35/km).

Deze opleiding komt in aanmerking voor de KMO portefeuille.
De activiteiten van Stebo vzw zijn vrijgesteld van BTW (artikel 44 §2, WB BTW).

INSCHRIJVEN

individuele aanvraag
  • KMO portefeuille opleiding
  • In house aanvraag
  • Inhouse opleiding

    Wilt u deze opleiding organiseren voor een groep werknemers uit uw organisatie of bedrijf? (minstens 8 personen)
    Gebruik onderstaand formulier en we nemen zo spoedig mogelijk contact op.

    Inhouse formulier KMO portefeuille
    Familienaam
    Voornaam

  • Contact


    Ann Engelen
    ann.engelen@stebo.be

    tel: 089 32 95 30
    mobiel: 0479 60 52 87

    Wat leert U in deze opleiding?

    • U kent de inzet en de uitdagingen die horen bij de rol mentor, en ook succesvoorwaarden en potentiële oplossingen.
    • U beschikt over de nodige coachingvaardigheden en bent in staat om een ontwikkelingsplan en/of opleidingsplan van een mentee in kaart te brengen.
    • U kunt een nieuwkomer/stagiair in het team of de dienst verwelkomen en hem/haar helpen inwerken en integreren.
    • U kunt uw kennis, vaardigheden en ervaring overdragen door gebruik te maken van de juiste begeleidings- en opvolgingsaanpak
    • U kunt informatie en instructies op een duidelijke en rustige manier communiceren en u kent de regels van het geven van een opbouwende feedback.

    Vereiste voorkennis

    Geen

    Programma

    Theorie wordt afgewisseld met interactieve oefeningen en reflectie. De waarderende benadering (Appreciative Inquiry) is als een rode draad verweven in de aanpak van de begeleider én in de inhoud.

    Mijn rol als mentor 

    • Waar ligt mijn focus als mentor? Op de taak/persoon/beide?
    • Is die focus omschreven in het bedrijf?
    • Is er een omschrijving van de rol in het bedrijf?
    • Is mentorship een nieuw gegeven in het bedrijf? En voor mij?
    • Wie doet nog wat in het bedrijf op vlak van onthaal/inwerken/evaluatie van nieuwe medewerkers (vb. personeelsdienst?)
    • Welke mentor wil ik zijn?

    Organiseren van het onthaal

    • Tijdlijn met verschillende fasen
    • De opmaak van een opleidings- en ontwikkelplan
    • Een warm onthaal
    • De verschillende onthaalfases succesvol afronden

    De mentee begeleiden, de vooruitgang opvolgen en evalueren

    • Verschillende leerstijlen van mentees en hoe daarop inspelen
    • Situationeel leiderschap in functie van de mentee
    • Opvolgen en bijsturen van de mentee: hoe een positieve verandering creeëren
    • Inzicht in evaluatie instrumenten en methodes: een waarderende evaluatie aanpak

    De verschillende types onthaalgesprekken en opvolgingsgesprekken

    Communicatie- en gesprekstechnieken:

    • Basisregels
    • Actief luisteren
    • Feedback geven: het belang van de IK boodschap
    • Kernkwadranten
    • Omgaan met weerstand: handvatten
    • Assertief gedrag versus agressief en sub-assertief gedrag herkennen
    • Omgaan met crisismomenten

    Meten van leerrendement

    • Waarom leerrendement meten
    • Hoe kun je leerrendement meten

     

  • Werkplekadvies info

    Werkplekadvies info
  • Advies met financiële steun van de KMO-portefeuille 

     

    → WERKPLEKADVIES

    → Download of bekijk hier de algemene- en annulatievoorwaarden voor Stebo advies
    • test