Achter elke verwaarloosde gevel schuilt een verhaal

Over woningkwaliteit en sociale begeleiding

Achter elke gevel zit een uniek verhaal. Rik was eigenaar-bewoner van een woning die op de inventaris van verwaarlozing stond. Collega Marijke begeleidde hem na doorverwijzing van zijn stad. Ze vertellen welke stappen ze samen namen om de woonsituatie van Rik te verbeteren.

Contact Rik & Marijke


Rik: “Ik vernam van de stad dat huizen waarvan de buitenzijde in slechte staat is, hersteld moesten worden. Mijn woning, waar ik al 40 jaar woonde, was er zo één. Ik kreeg één jaar tijd om de renovatiewerken uit te voeren. Anders volgde er een heffing vanuit de stad. Marijke van Stebo is dan langsgekomen om samen te bekijken hoe we dat gingen aanpakken.”

Marijke: “Rik contacteerde mij nadat hij een brief van de stad ontvangen had. Zijn woning was opgenomen in de inventaris van verwaarloosde woningen. Omdat hij er als eigenaar ook in woonde, kon hij een vrijstelling aanvragen voor de heffing."

"Ik stelde meteen vast dat het om een charmante woning ging. Het was een gebouw met erfgoedwaarde. Maar de woning was verouderd en renovatiewerken waren nodig. Ik voerde met Rik een lang gesprek over zijn woonsituatie. Ook de binnenzijde van zijn woning was niet meer veilig voor hem. Kort na mijn bezoek is Rik gevallen."

Rik ontving een brief van de stad. Hij kreeg als eigenaar een jaar tijd om zijn verwaarloosde voorgevel te renoveren.
Riks gevel was aan renovatie toe, maar ook binnen was de toestand niet veilig en gezond meer voor hem.

Een huis met een verhaal


Rik: “Na mijn val moest ik zware operaties ondergaan. Daarvoor woonde ik alleen en stond ik zelf in voor de was en de plas. Dat lukte mij nu niet meer."

Marijke: “Riks fysieke toestand en de staat van zijn gebouw lieten niet toe dat hij er weer ging wonen. Dat kon hij moeilijk aanvaarden. Samen met zijn thuiszorghulp ging ik met Rik in gesprek over een mogelijke verkoop van zijn woning. Door de sterke emotionele band was afscheid nemen van zijn woning en spullen een proces. Dat verliep in stapjes.”

Rik: “Je huis verkopen is lastig. Er zijn veel verhalen en emoties aan verbonden. Vooral aan mijn moeder, die ik jong verloren ben, zijn hier veel herinneringen. Ik heb de hele geschiedenis van de straat en haar inwoners mee gemaakt. Iedereen was welkom thuis. De geborgenheid die ik hier voel is belangrijk voor mij. Daarvan afstand nemen was moeilijk.”

"Na het ziekenhuis ging ik naar een woonzorgcentrum. Hier zorgen ze goed voor mij."

Rik vertelt over de verhalen en emoties die hem verbinden aan zijn huis. Daarvan afstand nemen is moeilijk.

Een goed netwerk


Marijke: “Mensen zoals Rik hebben nood aan ondersteuning. Naast technisch advies was er ook behoefte aan sociale begeleiding. Samen met zijn begeleiders in het woonzorgcentrum, zijn thuisverpleegkundige, bewindvoerder en buren creëerden we een sociaal netwerk waarop Rik kon terugvallen. Zij hielpen hem verhuizen en de woning te verkopen. Allemaal in overleg met Rik.”

Rik: “Ik ben met enkele buren terug naar mijn woning gegaan. We hebben samen de belangrijkste spullen verzameld. Mijn boeken en tekenmateriaal staan nu op mijn kamer in het rusthuis, zodat ik me er thuis voel. Ik mis het sociale contact van de straat, maar de buren komen regelmatig op bezoek. “

Marijke: “Een goed netwerk rond de bewoner is belangrijk, maar ontbreekt soms. Dan is het nodig om een sociaal begeleidingstraject op te zetten. Door de krachten binnen een netwerk te bundelen en uit te breiden, is de kans groter om tot een betere woonsituatie te komen.”

Een sociaal netwerk is belangrijk. Riks buren hielpen hem verhuizen en bezoeken hem in het woonzorgcentrum.

Maatwerk & doorverwijzing


Marijke: “Achter iedere verwaarloosde gevel schuilt een ander verhaal. Wanneer de eigenaar zelf in de verwaarloosde woning huist, is een andere aanpak nodig. Gezondheidsproblemen of het ontbreken van financiële middelen maken onderhoud moeilijk. Een sterke emotionele band maakt verhuizen lastig. Maatwerk is dan de sleutel om tot een oplossing te komen. Dat is vaak een proces, waar tijd over gaat.”

“In sommige situaties kan de woning hersteld worden. Stebo ondersteunt de eigenaar dan om renovatiewerken te organiseren en uit te voeren. Soms is verhuizen de beste oplossing en betrekken we andere organisaties.”

Collega Marijke begeleidde Rik met zijn verwaarloosde woning na doorverwijzing van de stad.

Een nieuw leven voor Riks woning


Rik: “Ik word betrokken door mijn vroegere buurt, ook al woon ik daar niet meer. De buren nodigen mij nog uit voor het straatfeest in de zomer. Ik hoop dat mijn woning in goede handen is en dat de nieuwe bewoners er gelukkig wonen.”

Marijke: “Ondertussen heeft de woning nieuwe eigenaars. Ze zijn bezig met de renovatie. Ook zij kunnen terecht bij ons voor technisch advies of premie-advies.”

Voor meer info:

Marijke Moesen, technisch adviseur wonen

marijke.moesen@stebo.be

+32 (0)89 39 16 50

www.stebo.be/wonen

Stebo vzw

Windekestraat 1, 3600 Genk

089 32 95 30

Stebo vzw
Windekestraat 1, 3600 Genk

Tel: 089 32 95 30
info@stebo.be