Wat is Bronsgroen?
Kunnen wij samen een windmolen bouwen in onze wijk en met die elektriciteit onze energiefactuur doen dalen? Deze vraag vanuit een sociale woonwijk in Bilzen ligt aan de basis van Bronsgroen.
Bronsgroen is een Limburgse burgercoöperatie die geëngageerde inwoners samenbrengt om hernieuwbare energie te realiseren - vóór en dóór Limburgers. We werken volgens de internationale ICA-coöperatieprincipes: democratisch bestuur, transparantie en maatschappelijke meerwaarde staan centraal. Daarnaast maken we deel uit van de Belgische koepel van burgerenergiecoöperaties.
Wat doen jullie precies?
We realiseren hernieuwbare energieprojecten met burgerkapitaal. Inwoners investeren via aandelen (125€ per aandeel) in de coöperatie. Met dat kapitaal ontwikkelt Bronsgroen projecten zoals zonnepaneleninstallaties en andere duurzame energie-initiatieven. Zo dragen ze concreet bij aan de energietransitie en aan een snellere afbouw van fossiele brandstoffen in Limburg.
In Limburg plaatsten we al zonnepanelen op schoolgebouwen, sporthallen en zelfs op het dak van het jenevermuseum van Hasselt.
Wat betekent dat voor Limburgers?
Welk voordeel hebben zij?
Wie een aandeel koopt, wordt mede-eigenaar van duurzame energie in zijn of haar provincie. Aandeelhouders kunnen rekenen op een mogelijk dividend binnen het coöperatieve kader, maar minstens even belangrijk is de betrokkenheid. Burgers krijgen inspraak en bouwen actief mee aan de energietoekomst van hun regio.
Bronsgroen houdt de instapdrempel bewust laag en zoekt manieren om ook kwetsbare gezinnen te betrekken. De energietransitie moet inclusief zijn.
Kunnen burgers deze groene energie ook rechtstreeks bij jullie afnemen?
Nee, Niet rechtstreeks. De geproduceerde stroom wordt geleverd via Ecopower. Wie minstens twee aandelen bij Bronsgroen bezit (250 €), kan via Ecopower een energiecontract afsluiten en zo gebruikmaken van 100% groene stroom uit coöperatieve productie.
Doordat productie in eigen handen blijft, is het model minder gevoelig voor extreme marktfluctuaties. Zeker in tijden van energiecrisissen biedt dat extra stabiliteit.
Hoe kijken jullie naar energiedelen?
Energiedelen is voor ons een logische volgende stap. Het laat toe om lokaal geproduceerde energie nog slimmer in te zetten, bv. in appartementen of met behulp van laadpalen. Tegelijk zien we enkele uitdagingen zoals financiële drempels in de vorm van aansluitkosten, technische obstakels en het afstemmen van productie- en verbruiksprofielen.
Niet iedereen verbruikt energie wanneer die geproduceerd wordt. Batterijen kunnen deels helpen, maar vragen bijkomende investeringen. Energiedelen biedt veel potentieel, maar vraagt goede begeleiding en samenwerking.
Wat kan een samenwerking met Energiehuis Limburg betekenen?
In centrumsteden zoals Mechelen, Gent en Antwerpen zien we veel burgerenergie-initiatieven. In Limburg is nog groeipotentieel. Met Energiehuis Limburg kan Bronsgroen expertise bundelen. Energiehuis biedt onafhankelijke begeleiding rond energieverbruik en renovatie en geniet het vertrouwen van burgers. Bronsgroen brengt het coöperatieve investeringsmodel en projectrealisatie mee. We gaan graag van start met bescheiden samenwerkingen om elkaar en elkaars aanbod beter te leren kennen.
Jullie waren aanwezig op het netwerkevent “Energiedelen in Limburg” (in het kader van RE-LEAF). Wat hebben jullie daaruit meegenomen?
Het was inspirerend om zoveel expertise onder één dak te zien. Nieuwe contacten, nieuwe inzichten en potentiële samenwerkingen. Netwerkevents zoals deze versterken het ecosysteem rond energiedelen in Limburg.
Meer nog jullie hebben zelfs de netwerkbingo gewonnen.
Ja winnen is leuk, maar het gesprek en de samenwerking dat eruit voortkwam is interessant en een meerwaarde voor elkaar.
Er komt een tweede editie op 28 april. Jullie komen toch ook? Waarom zouden anderen ook moeten deelnemen?
Wij komen sowieso. Bronsgroen is steeds op zoek naar ambassadeurs en mogelijke fijne samenwerkingen.
Wie interesse heeft in energiedelen, burgerenergie of hernieuwbare projecten in Limburg, kan hier nieuwe partners ontmoeten, inspiratie opdoen en samen stappen zetten in de energietransitie. Want uiteindelijk draait het om één gedeelde ambitie: De energietransitie realiseren we niet alleen. Die bouwen we samen - misschien zelfs met die windmolen voor een Limburgse woonwijk.