Hoe student-ondernemer Lucas zijn Italiaanse webshop startte

Onderneem veilig als student dankzij Coopiloot

Hogeschool PXL-student Lucas Curto (19) startte z’n eigen zaak met Italiaanse producten: Gusti di Curto. In november 2024 stapte hij in het traject Coopiloot, waarin Limburgse studenten hun ondernemingsidee testen mét behoud van hun financiële voordelen als student. Ontdek hoe hij hieruit groeide en hoe ook jij kan ondernemen in een veilige omgeving.

 

Dag Lucas! Vertel eens meer over jouw ondernemersdroom?

Lucas: “Ik wilde graag een onderneming starten om Italiaanse delicatessen te verkopen. Ik ben zelf van Italiaanse komaf. Toen mijn nonno - mijn opa - de Truienaren liet proeven van zijn olijfolie, ontdekte ik dat er een markt is voor kwalitatieve Italiaanse producten in Sint-Truiden. Zo werd Gusti di Curto geboren.”

 

Een financieel plan voor juiste beslissingen


Hoe heeft Coopiloot jou geholpen om je droom tot realiteit te brengen?

Lucas: “Dankzij Coopiloot besefte ik dat ik mijn droom wat moest bijschaven om het rendabel te maken. De workshops die naar het ondernemingsplan toe werken zijn heel interessant. Vooral de workshop over het financieel plan opende mijn ogen: er komt veel meer bij een onderneming kijken dan je denkt. ”

“Met een financieel plan maak je realistische beslissingen naar de toekomst toe. Je leert er uit hoe je zaken oplost of anders kan aanpakken. Ik was er bijvoorbeeld van overtuigd dat ik op korte termijn een pand ging huren. Maar uit mijn financieel plan bleek dat die investering momenteel te groot is ten opzichte van de inkomsten.”

“De komende tijd richt ik me op de website van thuis uit. Ik bewaar mijn voorraad in de kelder en bereidt daar alles voor. Het komende half jaar heb ik zeker nog geen pand nodig.”

 

Niet iedereen is jouw ideale klant


Lucas: “Ook leerde ik dat ik fout zat qua doelgroep. Ik focuste eerst op iedereen die Italië in zijn hart draagt. Maar de prijs is voor veel mensen ook belangrijk: dat kwam naar voren uit de groepsbegeleiding. Coopiloot liet zien dat niet iedereen mijn klant moet zijn.”

“Ik merkte dat veel mensen eenmalig bestelden op de webshop. Ook bleek afhalen niet zo populair. Daarom dacht ik na over een persoonlijke manier waarop ik mijn klanten kon bedienen. Ik besliste om te leveren aan huis vanaf een aankoop van 50 euro."

"Door die klantgerichte aanpak maak ik een verschil en dat wordt gewaardeerd: de klanten zijn tevreden en loyaal, waardoor het aantal klanten groeit!"

 

Pitch je zaak tijdens de toets aan de markt


Tijdens de ‘toets aan de markt’ pitch je jouw ondernemingsplan en financieel plan. Hoe heb je dat ervaren?

Lucas: “Die pitch vond ik heel plezant. Het is belangrijk dat die goed zit om investeerders, leveranciers en zakelijke klanten te overtuigen. Het is geen schoolpresentatie: je gaat een drempel over qua presenteren omdat je verantwoordelijk bent voor jouw onderneming."

"Een pitch moet je extra goed aanpakken, je moet sterk overkomen en zekerheid uitstralen. Want als je zelf niet volledig achter je zaak staat, hoe kan je dan verwachten dat anderen dat wel doen?”

Student-ondernemer Lucas Curto met zijn papa en grootste inspiratie nonno, die hem de Siciliaanse cultuur leerde kennen
© Lucas Curto - Student-ondernemer Lucas Curto met zijn papa en zijn nonno: zijn grootste inspiratie die hem de Siciliaanse cultuur leerde kennen.

Straffe begeleiding voor een serieuze boost


Wat vind je nog sterk aan Coopiloot?

Lucas: “De coach heeft zelf een bedrijf en gaf heel concrete voorbeelden tijdens de workshops. Naast boekhouding en financiën, kwamen er veel nuttige zaken aan bod waarvan je maar beter op de hoogte bent vóór je het mogelijk fout toepast. De workshops zetten je aan tot nadenken, waardoor je logischere keuzes maakt.”

“Tijdens de groepsbegeleiding hoor je ideeën van andere student-ondernemers en krijg je feedback van elkaar: héél interessant. Ook de individuele begeleiding is heel sterk en professioneel. Elke coach van Coopiloot heeft zijn specifieke expertise en dat helpt je echt vooruit.”

“Coopiloot is een aanrader. Het is een kans voor studenten om met hun ondernemersidee naar buiten te stappen. Want als je er niets mee doet, blijft het in je hoofd. Tijdens de workshops zet je het om in de realiteit.”

Wil jij net als Lucas jouw ondernemersidee tot leven brengen? Schrijf je in voor de vrijblijvende infosessie van Coopiloot!

Coopiloot is een initiatief van Starterslabo en Stebo vzw in samenwerking met de Limburgse hogescholen en universiteiten. Het wordt financieel mogelijk gemaakt door Europa WSE.

EuropaWSE

Voor meer info:

Frank Maleszka, directeur Ondernemen

frank.maleszka@stebo.be

+32 484 16 84 44

www.stebo.be/start-je-eigen-zaak

www.starterslabo.be

 

Stebo vzw

Windekestraat 1, 3600 Genk

089 32 95 30

Stebo vzw
Windekestraat 1, 3600 Genk

Tel: 089 32 95 30
info@stebo.be