#Guidance - Digital Tools
and Method Development
De Covid-19 pandemie bracht heel wat uitdagingen aan het licht
bij het digitaal coachen van studenten en bij digitale loopbaanbegeleiding.
De Covid-19 pandemie heeft wijdverspreide moeilijkheden gebracht op het gebied van coaching en onderwijs. Medewerkers loopbaanbegeleiding - zowel in studie- als in werkcontexten - hebben geëxperimenteerd met nieuwe manieren van coaching en interactie, voornamelijk met behulp van digitale instrumenten en methoden. Er zijn veel uitdagingen aan het licht gekomen. Er zijn ook grote leemten, in zowel de theoretische kennis als de beste praktijken, met betrekking tot het creëren van goed functionerende, tastbare en inclusieve digitale omgevingen. Uit deze ontwikkelingen en uit de uitgebreide behoefte aan meer digitale kennis, methoden en praktijken is het project #Guidance ontstaan.
Projectdoelstellingen #Guidance
- Het bevorderen van sociale inclusie en gelijkheid in loopbaanbegeleiding in het hele onderwijssysteem / bij begeleiders loopbaanbegeleiding.
- Bevorderen dat meer jongeren en studenten hun opleiding afmaken en hun kansen op een baan vergroten.
- Bevorderen dat meer jongeren en studenten weloverwogen studiekeuzes maken.
- Studenten krijgen de voorwaarden voor goed gefundeerde studie- en loopbaankeuzes.
- Het schoolpersoneel/de loopbaanbegeleiders beschikken over de competentie en de instrumenten om op inclusieve wijze bij te dragen tot een grotere keuzecompetentie bij studenten.
- Vergroten van de ervaren gezondheid en hoop voor de toekomst bij jongeren en studenten.
Verwachte projectresultaten
- Toename vaardigheden en competentie in het creëren van een inclusieve digitale omgeving in het hele onderwijssysteem.
- Toename vaardigheden en competentie in het gebruik en de aanpassing van digitale instrumenten en methoden om loopbaanbegeleiding inclusiever te maken.
Doelgroep
- De primaire doelgroepen voor de verspreiding en exploitatie van het project zijn: loopbaanbegeleiders, leerkrachten, jongeren en studenten.
- #Guidance zal haar valorisatieactiviteiten richten op praktijkmensen en beleidsmakers in het hele schoolonderwijs en het loopbaanbegeleidingslandschap, zowel nationaal als internationaal.
Looptijd: 01.04.2021 – 31.03.2023
Project no: 2020–1-SE01-KA226-SCH-092613
Financiering: 271.175€
Contact: ann.engelen@stebo.be
Partners: 1. Stebo (Belgium), 2. Satakunta University (Finland), 3. Kekava (Latvia), 4. Valmiera (Latvia), 5. Lousada (Portugal) 6. Region Örebro County (Sweden), 7. Competence (Sweden), 8. The Municipality of Norrköping (Sweden)
Promotor:
Laila Berglund – Region Örebro County, Sweden: laila.berglund@regionorebrolan.se